Lesgeven aan de ArtEZ
Voor de Aki Artez heb ik een serie creatieve schrijflessen ontwikkeld om de kunstacademiestudenten kennis te laten maken met verschillende vormen van schrijven. Iedere les komt er zowel theorie als praktijk aan bod. Iedere les verdiepen we ons aan de hand van (korte) verhalen in een van de basiselementen van (creatief) schrijven; zoals de kunst van het observeren, de kracht van details, het gebruik van metaforen, en de vaardigheid om te luisteren en nieuwsgierig te worden.
Inmiddels geef ik ook les aan andere afdelingen binnen de ArtEZ.
Hoe studenten op deze lessen reageerden:
“I think Sare creates an inviting and safe space for those who aren’t confident in their writing to grow and have more comfort in voicing their thoughts and writing them out on paper.”
“It made me reconsider my standpoint on writing, I used to have to write long essays in high schools but this course shifted my opinion and stress level when it comes to writing, it opened doors i had closed shut”
“Sare is a really skilled and passionate teacher. I have grown as a writer and a listener. I am learning to express myself in a way that it sounds like my self”
Student Fine Arts
Lessenserie Wie ik Ben
Regelmatig onwikkel ik met veel plezier een nieuwe les of lessenserie voor een bepaalde doelgroep. Van nieuwkomers praktijkonderwijs, tot de bovenbouw havo of vwo; van basisschoolleerlingen tot HBO studenten; van jong(eren) tot oud(eren). Veel prinicipes die ik gebruik in mijn lessen, zoals oog voor detail en het schrijven in beelden, zijn toepasbaar voor al deze verschillende doelgroepen. Tijdens de eerste lockdown ontwierp ik het thuiswerkboekje ‘Wie ik ben’ met creatieve en mindfulle schrijfopdrachten voor kinderen van 8 jaar tot 88 jaar.
Alle soorten doelgroepen
Voor iedere doelgroep ontwerp ik creatieve schrijflessen. In deze lessen staat vaak centraal dat de leerlingen of deelnemers meer zelfvertrouwen en plezier ontwikkelen in het gebruik van (geschreven) taal. Lees hier bijvoorbeeld meer over mijn werk met nieuwkomers. Regelmatig word ik gevraagd voor trainingen aan leerkrachten en docenten om ze extra handvatten te geven bij creatief taalonderwijs in de klas.